Fokozatkijelző installálása Honda VFR8000 VTEC -re



       2004 -es évjáratú Honda VFR800 VTEC motorkerékpáromra vásároltam az Ago Motors-nál egy GIpro fokozatkijelzőt, a következőkben ennek felszerlését írom le.

       A kijelző kit -hez mellékelt ( angol nyelvű ) leírás igen alapos, mindent részletesen leír. Ábra viszont egy darab sincs, tehát kell némi leleményesség, és nem árt ha kéznél van a motor PDF -es szervizkönyve. Az egységcsomag tartalma a következő:



       Fontos, hogy a kit leírása nem konkrétan ehhez a típushoz készült, tehát azt szépen leírja hogy mit keressünk, de azt nem, hogy hol.

       Működési elve lényegében annyi, hogy a ketyere érzékeli a sebváltó bemeneti és kimeneti pontján a fordulatszámot, és a két adatból kikalkulálja a sebességfokozatot. A bemeneti jel a főtengely fordulatszáma, mely a motorkerékpár vezérlő dobozából a fordulatszámmérő műszer felé menő vezetéken csíphető nyakon. A másik jel a sebesség jeladóból érkezik, és a kislánckeréknél érhető el.

       Kezdjük ez utóbbival. A jeladóból menő vezeték a blokk bal oldalán alul egy 3 pólusú csatlakozón keresztül megy tovább ... valahová. Ezt a csatlakozót kell széthúzni, és a fokozatkijelzőn levő csatlakozókat rádugni.



       Így tehát a jel a ketyerén keresztül lesz megjáratva. Ha jól csináltuk, akkor a gyújtást ráadva és a hátsó kereket megforgatva, a sebességmérőnek rendben mutatnia kell.

       A fordulatszámmérő jele már problémásabb, mert ott nincs ilyen megbontható csatlakozó. A leírás azt tanácsolja, hogy keressük meg a motoron a vezérlő dobozt ( ECM ), a hozzá menő kábelkorbácsot csupaszítsuk meg annyira, hogy hozzáférjünk a sárga-zöld vezetékhez, és az egységcsomagban kapott csatlakozóval csináljunk leágazást. Az ECM a jobb oldali idom alatt van a hűtő fölött. Namost ha megnézzük a körülötte levő vezetékeket, azonnal elmegy a kedvünk a további ténykedéstől.



       De szerencsére van egy nagyon jól kézreeső csatlakozó a bal oldali idom alatt ( amit már úgyis megbontottunk, ugye ). Itt - legalábbis az én gépemen - nem is kellett különösebben tenni semmit, a sárga zöld vezeték szinte ott világít a tetején.



       Erre kell rácsatlakoznunk a rózsaszínű leágaztatóval.



       Ez így nagyon praktikus, mert csak a motor egyik oldalán kell vezetékelni.



       A csatlakoztatás után azonnal célszerű egy gyors ellenőrzést beiktatni, mégpedig úgy, hogy rádugjuk a vezeték végére a kijelzőt, és ráadjuk a gyújtást. Ekkor a kijelzőnek szépen lefelé kell számolnia 6 -tól 1 -ig, majd egy L -et kiírni. Beindítva a motort az L villog.

       Még ki kell gondolni, hova tesszük a kijelzőt. Sajnos ahova logikusan adódna ( a fordulatszámmérő műszer bal alsó részébe a SELECT gomb mellé ), ott a műszerfal domborított, így - szerintem - hülyén néz ki oda ragasztva, mert elég szembeötlően nem a vezető felé nézne. Ígyhát én a gombtól balra ragasztottam.



       Ezután már nincs másra hát, mint a vezetékeket szépen elrendezni és rögzíteni, figyelve arra, hogy a kormány fordításakor nehogy probléma legyen, majd a leírás szerint felprogramozni a ketyerét.

       A felprogramozás nagyon egyszerű. Keresni kell egy viszonylag hosszú egyenes útszakaszt, ahol hatodikig fel lehet kapcsolni. Szépen végig kell kapcsolni a fokozatokon úgy, hogy egy-egy fokozatban tartani kell egy viszonylag állandó fordulatszámot. Ha memorizálta, akkor kiírja hogy 'n', azaz válts a következőbe. Az sem baj, ha közben esetleg meg kell állni, mert a memorizált fokozatokat már nem felejti el, és onnan lehet folytatni, ahol abbahagytuk. És persze ha valami gebasz van kompletten mindent ki is lehet törölni és újrakezdeni. A programozás középsztenderen is elvégezhető.

       Végül pedig:

JozsBiker, 2010